Jagody Acai na odchudzanie i nie tylko

Grupa produktów żywieniowych o tak długiej liście zalet jest niezwykle wąska. Zyskanie miana superfoods do czegoś jednak zobowiązuje. Jagody Acai na europejskim rynku kulinarnym pojawiły się stosunkowo niedawno, ale wdarły się na niego szturmem, podbijając serca konsumentów. Ich fenomen wynika z wielu dobroczynnych właściwości, które posiadają.
Owoce Acai pomagają w walce nie tylko ze zbędnymi kilogramami, lecz także z różnymi problemami zdrowotnymi, mając przy tym niepowtarzalny smak. W poniższym artykule przybliżamy nieco ich historię, wyjaśniamy, skąd bierze się ich pozytywny wpływ na kondycję naszego organizmu oraz podpowiadamy, jak wprowadzić je do kuchni.

Kilka ciekawostek na początek

Już od stuleci znane są w Ameryce Południowej, skąd pochodzą. W swoim naturalnym środowisku rosną na drzewach palmowych w amazońskiej dżungli. Kształtem i wielkością zbliżone są do borówki amerykańskiej, ale w odróżnieniu od niej posiadają jedną dużą pestkę.
Charakteryzuje je ciemnofioletowy kolor. Miejscowa ludność od dawna wykorzystuje je w swojej kuchni. Światową popularność Jagody Acai zdobyły jednak dopiero pod koniec XX wieku, za sprawą badań doktora Alexandra G. Schaussa.
Decyzję o dokładniejszym przyjrzeniu się tym niewielkim owocom naukowiec podjął w wyniku zainteresowania wyjątkowo dobrym stanem zdrowia południowoamerykańskich plemion, które regularnie je spożywały. Wyniki naukowych analiz były na tyle obiecujące, że sława tych jagód szybko dosięgnęła innych kontynentów.
Na eksport najczęściej trafiają w formie suszonej, pozbawionej pestki. Możemy je kupić w supermarketach, sklepach internetowych oraz specjalistycznych sklepach ze zdrową żywnością.

Wartości odżywcze

Owoce Acai są niezwykle bogate w wartości odżywcze. Te egzotyczne jagody to przede wszystkim ogromna dawka witamin. Są źródłem witaminy A, witamin z grup B, C oraz E, a także beta-karotenu.
Zawierają ponadto znane z dobroczynnych właściwości kwasy tłuszczowe omega-6 oraz omega-9.
Bogactwo minerałów to kolejna zaleta tych owoców, można z nich bowiem czerpać między innymi: potas, cynk, magnez, fosfor, wapń, miedź czy żelazo.
Obecny jest w nich również błonnik. Poza bombą witaminową, Acai są także bombą odżywczą. W 100g owoców znajdziemy aż 13 gramów białka, 48 gramów tłuszczy oraz blisko 17 gramów błonnika. Listę wartości odżywczych jagód Acai zamykają przeciwutleniacze, w tym polifenole oraz fitosterole.

Właściwości odchudzające

Spożywanie jagód Acai wspomaga proces odchudzania. Zawarty w nich błonnik hamuje łaknienie, zmniejszając apetyt. Dzięki temu osoby będące na diecie redukcyjnej nie będą przez cały czas odczuwać głodu.
Znany jest ponadto dobroczynny wpływ błonnika na pracę jelit. Włączając Acai do naszej diety usprawniamy więc procesy trawienne, co bezpośrednio przekłada się na efektywność odchudzania.
Przeciwutleniacze, zawarte w tych owocach, wspomagają z kolei usuwanie toksyn z organizmu, co również nie jest bez znaczenia w przypadku odchudzania.
Jagoda Acai ma ponadto właściwości termogeniczne, co oznacza, że wpływa na podwyższenie temperatury ciała, przyspieszając tym samym przemianę materii, a więc także utratę wagi. Energia, pozyskana z jagód Acai przekłada się natomiast na wzrost wytrzymałości fizycznej organizmu. Dzięki temu możemy przeprowadzać bardziej intensywne treningi i chudnąć szybciej.

Właściwości zdrowotne

Wspomaganie odchudzania to tylko jedna z właściwości jagód Acai. Ich spożywanie ma pozytywne efekty również na stan naszego zdrowia. Włączenie ich do jadłospisu jest zalecane w profilaktyce wielu dolegliwości, w tym między innymi:

  • Cukrzycy
  • Chorób serca
  • Nowotworów
  • Problemów z krążeniem
  • Miażdżycy

Osoby zagrożone cukrzycą oraz diabetycy mogą jeść owoce Acai ze względu na ich niski indeks glikemiczny. Zawarte w jagodach polifenole mogą z kolei pomóc w usprawnieniu pracy mięśnia sercowego.
Na jagodach Acai przeprowadzono również badania, które wykazały, że mogą one znaleźć zastosowanie w profilaktyce antynowotworowej. Zawarte w nich składniki pomagają ponadto w walce w nieprawidłowym krążeniem, poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych.
Spożywanie jagód Acai może mieć pozytywny wpływ także na osoby, które zmagają się z podwyższonym poziomem cholesterolu i są zagrożone miażdżycą.

Walory smakowe

Osoby, którym podczas diety najtrudniej przychodzi rezygnacja ze słodyczy, z pewnością docenią walory smakowe jagód Acai. Owoce te mają bowiem lekko wyczuwalny posmak czekolady. Wynika to najprawdopodobniej z faktu występowania w ich składzie polifenoli.
Czekoladę wyczuć można przede wszystkim przy okazji spożywania świeżych jagód lub podczas picia soku przygotowanego na ich bazie. Poza samą czekoladą znajdziemy tu ponadto nutę dojrzałych owoców leśnych.
Ich smak opisywany jest również jako lekko gorzki oraz orzeźwiający. Wrażenie to zależy oczywiście od indywidualnych preferencji naszych kubków smakowych, tak naprawdę każdy musi więc sam ocenić smak jagód Acai.

Wszechstronne zastosowanie jagód Acai w kuchni

Egzotyczne owoce Acai wbrew pozorom można wykorzystać w kuchni na wiele sposobów. Ich zastosowanie jest równie szerokie co lista ich właściwości odżywczych. Oto kilka pomysłów na to, jak sprawić, aby za sprawą jagód Acai nasze codzienne posiłki nabrały niepowtarzalnego smaku.

Zdrowa przekąska

Spożywanie jagód w formie przekąski to najprostszy sposób na włączenie ich do diety. W ten sposób serwujemy je zarówno w formie suszonej, jak i świeżej.
Bez obaw możemy sięgać po nie między domowymi posiłkami czy zabierać do pracy. Będą doskonałymi towarzyszami seansów filmowych w miejsce miski pop-cornu, którym raczyłyśmy się przed przejściem na dietę. Poza oczywistymi kwestiami zdrowotnymi, temu ostatniemu wcale nie ustępują również smakiem.
Jagody Acai możemy zapakować także do szkolnych plecaków naszych pociech, jako urozmaicenie dla nudnych kanapek. Jako przekąskę możemy je mieszać z orzechami lub innymi owocami. Nie zapominajmy, że, zamiast jeść suszone czy świeże owoce, do posiłków oraz pomiędzy nimi możemy też pić sok z jagód Acai.

Pożywne śniadanie

Lista kulinarnych zastosowań jagód Acai nie kończy się jednak na przekąskach. Na ich bazie z powodzeniem można przygotować także pożywne śniadanie. Jagody będą doskonałym zwieńczeniem owsianki albo jaglanki. Obok jabłek będą idealnym składnikiem śniadaniowych placuszków. Do ich przygotowania potrzebować będziemy następujących składników:

  • Owoce Acai (około 50 gramów, do wyboru: świeżych, mrożonych lub suszonych,
  • Jabłko (1),
  • Jaja (3 średniej wielkości,
  • Jogurt naturalny (3 łyżki stołowe,
  • Mąka pełnoziarnista (półtorej szklanki,
  • Miód lub stewia (do smaku, w zależności od upodobań).

Zaczynamy od pokrojenia owoców na drobne kawałki. Mąkę mieszamy z jajami, naturalnym jogurtem oraz miodem i dodajemy jabłka oraz jagody. Placuszki smażymy na nieprzywierającej patelni przez 3-4 minuty na każdej stronie. Już na talerzu możemy je udekorować jogurtem, który został w opakowaniu, aby nic się nie zmarnowało.

Dodatek do deserów

Te tropikalne jagody dobrze sprawdzają się również jako dodatek do deserów. Na bazie mrożonych jagód możemy stworzyć przepyszny mus lub sorbet.
W tym celu wystarczy tylko zblendować je na gładką masę. Do przygotowania musu możemy użyć samych jagód, lub potraktować je jako jeden ze składników mieszanki, do której wybierzemy nasze ulubione owoce.
Acai będą także wymarzonym dodatkiem do sałatek owocowych. Garścią suszonych jagód możemy ponadto posypać porcję lodów. Nie widzimy też przeszkód, aby wykorzystać je jako składnik ciast, ciasteczek i innych domowych wypieków.

Energetyczne smoothie

Owoce Acai mogą posłużyć jako dodatek do smoothie. Możemy wykorzystać je w każdej formie, najlepiej sprawdzą się jednak te świeże oraz mrożone. Do smoothie dodać możemy także sproszkowane jagody, które kupimy w większości sklepów ze zdrową żywnością.
Pozostałe składniki smoothie dobieramy według własnych upodobań smakowych. Mogą to być inne owoce, szpinak, jarmuż, migdały, orzechy oraz mleko sojowe lub kokosowe czy woda mineralna.

9 Ocena

Zajrzyj do nas na Facebook.
Projekt i realizacja
Fitness & Health
Logo