Cukrzyca typu 2 – choroba, której można zapobiec.

Lekarze biją na alarm z powodu niepokojącego wzrostu liczby zachorowań na cukrzycę insulinoniezależną. Ryzyko zachorowania na tę groźną chorobę wzrasta wraz z wiekiem, szczególnie u osób prowadzących niezdrowy tryb życia. Dieta bogata w tłuszcze nasycone i cukry prowadzi do otyłości i cukrzycy. Chorobie sprzyjają też używki i brak ruchu. Wprowadzając do swojego trybu życia proste zmiany, możesz powstrzymać cukrzycę. Warto zacząć zmieniać niezdrowe nawyki już dziś.

Jadaj regularnie.

Jedzenie mniejszych porcji 5 razy dziennie sprzyja zdrowiu. Regularnie spożywane niewielkie posiłki zapobiegają huśtawce poziomu glukozy we krwi. Niezwykle ważne jest zachowanie odpowiedniej wartości kalorycznej posiłków. Jeśli Twoja aktywność fizyczna jest mała, dzienna wartość spożywanych kalorii w zależności od płci i wzrostu powinna wahać się w granicach 1800-2500 kcal. Z tego około 25% dziennego zapotrzebowania energetycznego powinna być spożywana na śniadanie, 25-30% na obiad i 20% na kolację. Drugie śniadanie i podwieczorek powinny stanowić nie więcej niż 10% limitu kalorii.

Zamień tłuszcze nasycone na nienasycone.

Warto zamienić zgubne dla naszego zdrowia tłuszcze nasycone na zdrowe oleje roślinne i tłuste ryby morskie. Zamiast po smalec i tłuste wędliny, sięgnij raczej po makrelę, tuńczyka, oleje: słonecznikowy, sojowy i oliwa z oliwek. Oleje roślinne postaraj się spożywać na surowo- polewaj nimi surówki warzywne, a ryby najlepiej piecz w piekarniku lub grilluj. Ryby morskie warto jeść co najmniej dwa razy w tygodniu.

Zdecydowanie ogranicz słodycze.

Na co dzień zastąp słodycze owocami, a rafinowany cukier ksylitolem lub stewią. Ciasta z białym cukrem i masłem jadaj wyłącznie od wielkiego święta- kawałek tortu na weselu z pewnością nie zaszkodzi, ale ciasta jadane co tydzień to zły pomysł.

Codzienny jadłospis komponuj z produktów o niskim indeksie glikemicznym.

Dieta oparta na niskim IG sprzyja zdrowiu- pomaga schudnąć i zmniejsza ryzyko cukrzycy. Indeks glikemiczny to wartość określająca, w jakim tempie poszczególne produkty węglowodanowe są zamieniane przez organizm na krążącą we krwi glukozę. Najkorzystniejsze dla naszego organizmu są te produkty, które nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Wartość ich IG wynosi poniżej 55.

Należą do nich zielone warzywa, jabłka, brzoskwinie, chude produkty nabiałowe, orzechy. Możesz również jadać również produkty o średniej wartości indeksu glikemicznego, czyli o wartości 56-69. Pamiętaj jednak, że powinny one stanowić stosunkowo niewielką część codziennego jadłospisu, dodatek do owoców i warzyw, a nie ich zamiennik. Do takich produktów zaliczamy: pieczywo pełnoziarniste, gruboziarniste kasze, brązowy ryż, razowy makaron oraz rośliny strączkowe z wyjątkiem groszku konserwowego.

Żyj aktywnie.

Zadbaj o codzienną aktywność fizyczną. Zwłaszcza jeśli masz siedzącą pracę lub dotyczy Cię problem nadwagi. Utrzymanie prawidłowej masy ciała ma niebagatelne znaczenie dla naszego zdrowia. Ponad 80% osób chorych na cukrzycę typu 2 cierpi na nadwagę lub otyłość. Wskaźnik BMI pomoże Ci sprawdzić, czy Twoja waga jest prawidłowa. Obliczysz go, dzieląc masę ciała w kilogramach przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Prawidłowa wartość indeksu masy ciała waha się pomiędzy 18, 5 a 24, 9. Jeśli jego wartość wynosi od 25 do 29, 9 mamy do czynienia z nadwagą. Natomiast wskaźnik powyżej 30 to już otyłość.

Aby ustabilizować masę ciała na prawidłowym poziomie, warto wprowadzić aktywność fizyczną do naszego codziennego rozkładu dnia. Jeżeli Twoja kondycja jest kiepska, zacznij od 30 minut spaceru każdego dnia. Stopniowo wprowadzaj nieco bardziej intensywne aktywności, na przykład jazdę na rowerze lub pływanie trzy razy w tygodniu. Wybierz taką formę ruchu, która sprawia Ci przyjemność.

Osoby, u których lekarz stwierdził stan przedcukrzycowy, powinny szczególnie skrupulatnie przestrzegać zdrowej diety, zrezygnować z alkoholu i papierosów oraz zacząć uprawiać sport. Warto również zaopatrzyć się w gleukometr i samodzielnie w domu kontrolować poziom glukozy we krwi. Pomoże on stwierdzić, na które pokarmy nasz organizm reaguje szczególnie niekorzystnie i wykluczyć je z diety. Zapobieganie drastycznym skokom poziomu cukru we krwi to klucz do sukcesu. Glukometr kupisz w każdej aptece, jego koszt wynosi około 200 złotych. Warto zainwestować w takie urządzenie i zawalczyć o to, aby cukrzyca się nie rozwinęła.

10 Ocena

Zajrzyj do nas na Facebook.
Projekt i realizacja
Fitness & Health
Logo