Dieta bezglutenowa – dlaczego warto na nią przejść?

Chleb, makarony i potrawy mączne to standard w diecie wielu ludzi. Nie widzimy w tych produktach nic złego. Wręcz przeciwnie – wydaje nam się, że pełnoziarniste produkty są zdrowe i niezbędne w jadłospisie. Tymczasem okazuje się, że produkty te przynoszą nam więcej szkody niż pożytku. Dieta bezglutenowa jest znacznie zdrowsza i co najważniejsze może przedłużyć nam życie.

Co powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej, choroby autoimmunologiczne, depresje, „zjazdy” energetyczne i szereg dolegliwości ze strony układu pokarmowego? Medycyna mówi nam, że jest to spowodowane wieloma różnymi czynnikami. Tymczasem część lekarzy i naukowców twierdzi, że odpowiedzialny jest za to gluten.

Dlaczego gluten jest niezdrowy?

Chleb – już samo to słowa daje nam wrażenie swojskości i tradycji. Sądzimy, że to jeden z podstawowych produktów żywnościowych i nie może nieść ze sobą żadnego zagrożenia. Przecież chleb spożywano już tysiące lat temu, a starożytne przekazy nie mówiły o epidemiach chorób, które ten wywołuje. Nie słyszało się o raku, a otyłość była czymś rzadkim. Niestety trzeba zdać sobie sprawę z tego, że chleb sprzed tysięcy czy nawet setek lat nie jest tym samym chlebem, którego my jemy teraz. Pszenica, z której tworzy się ten chleb, nie jest już tą samą pszenicą, z której powstawały dawne wypieki.

W ubiegłym stuleciu światowe rządy stanęły przez poważną decyzją. Znaleźć sposób na to, żeby uchronić świat od głodu lub pozwolić, żeby ludzkość padała jak muchy. Wybrali to pierwsze, ale stało się to kosztem naszego zdrowia. Szukano rośliny, którą można będzie uprawiać w łatwy sposób na całym świecie, która będzie odporna na choroby i da duże plony. Nie znaleziono, ale potencjał ujawnił się w pszenicy i ktoś wpadł na pomysł, żeby ją genetycznie zmodyfikować. Uczyniono to. Pszenica uratowała świat, żywi się nią dziś większość społeczeństw. I większość przewlekle choruje, umiera w młodym wieku, pompuje ogromne pieniądze w przemysł farmaceutyczny i nadal żyje tak, jakby nie czerpała z życia tego, co może. Czy to gluten może być za to odpowiedzialny? Powiesz, że to niemożliwe, ale zastanów się.

Amerykański lekarz Paul Davis badał wpływ glutenu na ludzki organizm i wysunął śmiałą hipotezę – zboża zawierające gluten przyczyniają się do degeneracji zdrowia ludzi. Odstawienie glutenu automatycznie poprawia stan zdrowia, pomaga pozbyć się zbędnych kilogramów, zyskać więcej energii i wyleczyć większość chorób nazywanych cywilizacyjnymi. Dieta bezglutenowa sprawia, że człowiek otrzymuje dosłownie nową jakość życia. Znika problem nagłych skoków poziomu glukozy we krwi, przestają Ci doskwierać napady głodu, a mózg przechodzi dosłowny detoks.

Najsilniej na gluten reagują osoby chore na celiakię, ale nie oznacza to, że „zdrowi” nie czują jej negatywnego wpływu. Odczuwają go, ale jest on mniejszy, bardziej rozłożony w czasie i niepozorny. Właściwie większość ludzi wykazuje mniejszą lub większą nietolerancję glutenu. Łatwo się o tym przekonać, jeżeli odstawimy go na jakiś czas i porównamy stan swojego zdrowia i swoje samopoczucie.

Dieta bezglutenowa – produkty dozwolone i zabronione

Produkty dozwolone:

  • Ryż, kukurydza, gryka, proso, tapioka, płatki ryżowe;
  • Gotowe makarony i dania z mąk bezglutenowych;
  • Świeże, nieprzetworzone ryby i mięso;
  • Mleko i nieprzetworzone produkty mleczne;
  • Świeże i mrożone warzywa, i owoce;

Produkty zabronione:

  • Gotowe zupy, panierki, kotlety, konserwy i warzywa przetworzone;
  • Mleczne napoje z dodatkiem zbóż, jogurty zbożowe;
  • Olej z kiełków pszenicy;
  • Kawa zbożowa, ciasta i słodycze z mąki pszennej, żytniej, owsa i jęczmienia;
  • Proszek do pieczenia, płatki śniadaniowe;

Dieta bezglutenowa jest trudną dietą i wymaga wielu wyrzeczeń. Nie można na niej żywić się „gotowcami”, dania musimy w głównej mierze przygotowywać sami, ale poświęcony czas jest tego wart. Nasze ciało odwdzięcza się nam lepszym zdrowiem, a samopoczucie poprawia się tak, jak jeszcze nigdy wcześniej. Coraz więcej jest też gotowych produktów bezglutenowych, których jedzenie jest całkiem bezpieczne. Z czasem będzie ich zapewne jeszcze więcej, a to uwolni „bezglutenowców” od konieczności ciągłego stania przy kuchni.

Nawet jeżeli nie wierzysz w zdradzieckie działanie glutenu, sprawdź na sobie tę dietę. Wystarczą dwa tygodnie, żeby odczuć zmianę lub jej brak. Jeżeli ją poczujesz, dowiesz się, jak zmienić swoje żywienie i co było nie tak. Jeśli nie odczujesz, to jesteś jednym z najszczęśliwszych ludzi na świecie.

10 Ocena

Zajrzyj do nas na Facebook.
Projekt i realizacja
Fitness & Health
Logo